Friday, November 19, 2010

Hello.

hello, aku menaip dan merepek lagi. memang bosan hidup ni kalau tak dapat keluar. ibarat meminta kaki melekat di muka. nak lepak pleaseeeeeeeee ;/ asyik tak dapat keluar jea, dah merayu bagai dah aku ni, mcm org meminta bantuan. haihh, bg kular boleh tak? bukan tak balik pon, mesti balik punya. apak aku ni pelik sikit. kejap bagi, kejap tk bagii. ee -,-

duduk rumah dan duduk lagi. buat apa duduk rumah? ohh, mengangkang, makan, tidur, membesar kan segala yg besar. dan mcm mcm lagii. satu hari menghadap lappy, sampai juling mata aku ni, tak tahu nak buat apa. jadi, ini lah yg aku nak cerita. kat sape aku nak cerita? tentu lah disini, bloggio tersayang, sentiasa ade bila aku perlukan, sedap dibaca lagi kalau ade seirama lagu yang mendayu ;/

taman aku banyak bangla, banyak myanmar. banyak warga asing, buat apa mereka kat sini? buat apa mereka menetap disini? okay, aku ade kenal dgn seorang yg berbagsa asing, nama ya bugish. dia bukan lah seorang yg jahat yang korang sangka, dia ini seorang yg berjiwa agama, selalu pergi surau, kenduri, apa pon yang berkenaan dgn amalan mulia, beliau mesti ade ;)
dia menetap disini, bukan utk mengacau rakyat, membuat huru hara atau apa pon.

dia menetap disini, utk mencari sedikit rezeki untuk menyara hidup nya sendiri dan org di kampung nya. mereka jugak mempunyai keluarga yg besar mcm kita. cuma kita tidak nampak keluarga mereka, yang kita nampak, yang kita sangka hanya kejahatan nya sahaja. ternya ta kita salah. mereka mencari kerja disini, tidak kira kerja apa pon mereka dapat, mereka tetap berusaha melaksana kan. kerja kilang? kerja basuh pggan? yeaa, itu lah pekerjaan mereka yg kita nampak.

mereka tidak malu, tidak segan dgn warga lain, malah mereka ini bangga dgn pekerjaan yg mereka ade. bg mereka bukan senang utk mendapat pekerjaan. di tempat mereka, apa yg dapat? hanya kesedihan, pertaruhan, pergaduhan dan mcm mcm lagi yg boleh menyayat hati.
mereka bangga, mereka nak jugak sebuah keluarga yg gembira, yg sehat mcm kita. mereka tknk keluarga mereka makan mknn yg tak elok, basi, sampah yg kita nampak. mereka nak keluarga mereka sehat ;)

aku mencoret cerita ini bukan lah hanya meminta simpati mahu pon menarik perhatian, tetapi aku mcm mereka juga yg punya perasaan apabila di ejek mahu pon dipandang hina ;) aku tidak malu berkawan dgn mereka, mereka jugak mahu kawan, mahu tempak kogsi masalah. mereka juga lah yg mengajar aku apa itu erti hidup. aku respect mereka, aku bangga dgn kekuatan jiwa yg mereka ada ;D